Do jednych z obowiązków pracodawcy należy prowadzenie dokumentacji, związanej z m.in. procesem rekrutacji czy też nawiązaniem i ustaniem stosunku pracy. Akta osobowe pracowników powinny być prowadzone i przechowywane w taki sposób, by mieć do nich szybki dostęp. W jaki sposób zatem prowadzić ten rodzaj dokumentów? Odpowiedź znajdziesz w naszym poniższym artykule.
Jak już wspominaliśmy, pracodawca jest zobowiązany do tego, aby zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy. Dlatego też niezależnie od formy i charakteru prowadzonej działalności czy liczby pracowników, każdy z nich powinien posiadać swoje własne akta osobowe. Zadaniem tym, każdy pracodawca może zająć się samodzielnie, lub też zlecić to profesjonalnej firmie, której główną domeną jest księgowość Poznań jest idealną lokalizacją jeśli chodzi o szeroki wybór spośród specjalistów.
W rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej znajdziemy szczegółowe zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej. Zgodnie z nimi wszelkie akta osobowe muszą składać się z czterech części – do A do D. W pierwszej z nich, którą określamy jako A, znajdują się dokumenty zgromadzone na etapie ubiegania się o zatrudnienie. Część B powinna zabierać dokumenty, które dotyczą nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia. Z kolei w części C, czyli trzeciej muszą znaleźć się ta dokumentacja, która wynika z ustania zatrudnienia danego pracownika. Ostatnia część akt jest miejscem do przechowywania dokumentów związanych z ponoszeniem m.in. odpowiedzialności porządkowej.