Jak prowadzić akta osobowe pracownika?

/
Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Do jednych z obowiązków pracodawcy należy prowadzenie dokumentacji, związanej z m.in. procesem rekrutacji czy też nawiązaniem i ustaniem stosunku pracy. Akta osobowe pracowników powinny być prowadzone i przechowywane w taki sposób, by mieć do nich szybki dostęp. W jaki sposób zatem prowadzić ten rodzaj dokumentów? Odpowiedź znajdziesz w naszym poniższym artykule.

Prowadzenie akt osobowych pracownika – na czym polega?

Jak już wspominaliśmy, pracodawca jest zobowiązany do tego, aby zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy. Dlatego też niezależnie od formy i charakteru prowadzonej działalności czy liczby pracowników, każdy z nich powinien posiadać swoje własne akta osobowe. Zadaniem tym, każdy pracodawca może zająć się samodzielnie, lub też zlecić to profesjonalnej firmie, której główną domeną jest księgowość Poznań jest idealną lokalizacją jeśli chodzi o szeroki wybór spośród specjalistów.

W rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej znajdziemy szczegółowe zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej. Zgodnie z nimi wszelkie akta osobowe muszą składać się z czterech części – do A do D. W pierwszej z nich, którą określamy jako A, znajdują się dokumenty zgromadzone na etapie ubiegania się o zatrudnienie. Część B powinna zabierać dokumenty, które dotyczą nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia. Z kolei w części C, czyli trzeciej muszą znaleźć się ta dokumentacja, która wynika z ustania zatrudnienia danego pracownika. Ostatnia część akt jest miejscem do przechowywania dokumentów związanych z ponoszeniem m.in. odpowiedzialności porządkowej.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Najlepsze płytki do łazienki
Najlepsze płytki do łazienki
Nowoczesna łazienka powinna zapewniać wysoką funkcjonalność oraz wygodę użytkowania dla wszystkich domowników. Mamy obecnie w sklepach z wyposażeniem wnętrz do […]
Organizacja wesela na łonie natury – co będzie do tego potrzebne
Organizacja wesela na łonie natury – co będzie do tego potrzebne
Plenerowe wesela stają się coraz popularniejsze. Trend ten dotarł do nas zza oceanu, jednak jego zwolenników przybywa z każdym rokiem. […]
O czym należy pamiętać przy organizacji imprezy okolicznościowej?
O czym należy pamiętać przy organizacji imprezy okolicznościowej?
Rodzinne imprezy okolicznościowe wymagają specjalnej oprawy oraz właściwego przygotowania. Warto zadbać o wszystkie aspekty, uwzględnić menu dla gości oraz wybrać […]
Wynajem samochodu – jakie są zalety tego rozwiązania?
Wynajem samochodu – jakie są zalety tego rozwiązania?
Jeśli zdecydujesz się na wynajem samochodu, istnieje wiele rzeczy do rozważenia. Pierwszą rzeczą jest określenie, jakiego typu pojazdu potrzebujesz. Jeśli […]