Układ hamulcowy w samochodzie jest jednym z absolutnie najważniejszych elementów składowych całego pojazdu. Dzięki niemu możemy w każdej chwili zatrzymać się, gdyby na drodze pojawiło się jakieś niebezpieczeństwo. Od jego sprawności i dobrego działania zależy życie nasze, pasażerów, a także innych uczestników ruchu drogowego. W dzisiejszym wpisie sprawdzimy, jaką rolę w tytułowym układzie pełnią uszczelki zacisków hamulcowych. Mają one bowiem kilka zasadniczych funkcji i nie jest to tylko i wyłącznie zapobieganie wypływowi płynu z zacisku.
Prowadnice zacisków, a także toczysko, pracują w bardzo niekorzystnym środowisku. Znajdują się tuż obok kół, mając więc stale do czynienia z kurzem, brudem, piaskiem, solą drogową, a także uderzeniami kamieni. Dlatego też wykorzystuje się uszczelki gumowe, które chronią powyższe elementy. Nie pozwalają one na przedostawanie się niekorzystnych czynników do wnętrza, uniemożliwiają też wypłukiwanie smaru. Gdy uszczelka ulegnie uszkodzeniu i nie zauważymy tego w porę, zacisk zazwyczaj ulega całkowitemu zatarciu już po kilkuset kilometrach.
Hamulce muszą nie tylko błyskawicznie reagować na naciśnięcie przez kierowcę pedału, ale również po jego puszczeniu natychmiastowo się luzować. Inaczej grozi to ciągłym tarciem klocków o tarcze, przegrzaniem ich, zagotowaniem płynu i całkowitą utratą skuteczności hamowania. Uszczelki gumowe są sprężyste, co ułatwia powrót prowadnic oraz tłoczyska do ich położenia spoczynkowego, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca.