Tłumik jest częścią układu wydechowego stosowanego w silnikach spalinowych. Zapewnia on kluczową dla układu funkcję. Jego zadanie polega na redukcji hałasu i emisji spalin do prawidłowego poziomu. Aktualne, rygorystyczne normy środowiskowe sprawiają, że w nowych autach często montuje się dwa lub trzy tłumiki. Poziom hałasu spalin, które produkuje silnik, potrafi wynosić nawet do 130 decybeli. Stosowanie tłumików zapewnia obniżyć ich ciśnienie, dzięki czemu siła hałasu ulega redukcji nawet o 90%. Odnośnie do emisji spalin, wydajność tłumików uzależniona jest od związku chemicznego, który ma eliminować. Wadą tłumików o większej skuteczność jest fakt, że często ograniczają one moc silnika.
Każdy z rodzajów ma swoje wady i zalety, dlatego zazwyczaj w układzie wydechowym stosuje się kombinację poniższych konstrukcji. Są to tłumiki:
– absorbcyjne — spaliny przepływają przez perforowaną rurę, a następnie trafiają na watę tłumiącą,
– refleksyjne — odpowiednio uformowana przestrzeń służy do wielokrotnego odbijania się spalin, w wyniku czego tracą one energię i prędkość,
– interferencyjny — są w nich dwa kanały służące do rozdzielania spalin, następnie znowu się spotykają, fale o różnych częstotliwościach nakładają się na siebie i wzajemnie wygaszają.
W wyniku wysokich temperatur sięgających 1000 stopni Celsjusza tłumik często ulega przepaleniu. Może dojść również zerwania lub uszkodzenia rury wydechowej, powodem takiej usterki także może być temperatura. Kiedy tłumik przestaje spełniać swoje funkcje, należy zadbać o jego wymianę. Pomijając fakt łamania przepisów, jazda z nieprawidłowo działającym tłumikiem zaburza komfort jazdy z powodu głośnej pracy auta i nadmiernej emisji spalin. Ceny produktów zależą od typu części i marki samochodu. Z przykładową ofertą dostępnych tłumików można zapoznać się na stronie internetowej http://pamaku.pl/tlumiki-i1.html.