Silnik jest najważniejszą częścią samochodu. Jest to silnik spalinowy, który przekształca energię chemiczną w energię mechaniczną. Paliwo używane w silniku zostaje zapalone przez świecę zapłonową, która następnie spala się gwałtownie wytwarzając dużą ilość ciepła. Te szybko nagrzewające się gazy wytwarzają duże ciśnienie i zmuszają tłok do poruszania się w górę i w dół wewnątrz cylindra, co powoduje obracanie się wału korbowego.
Układ silnika składa się z następujących części:
Blok jest główną częścią silnika. Zawiera wszystkie elementy tworzące komorę spalania, w tym tłoki, ściany cylindrów, zawory i świece zapłonowe. Blok silnika wykonany jest z żeliwa lub aluminium. Tłoki są przymocowane do wału korbowego, który obraca się w wyniku ciśnienia rozprężających się w cylindrze gazów. Zawory kontrolują przepływ powietrza i paliwa do komory spalania w odpowiednim czasie.
Głowica cylindra znajduje się na szczycie bloku silnika i zawiera zawory wlotowe i wylotowe oraz porty, przez które paliwo i powietrze dostaje się do komory spalania i z niej wychodzi.
Tłoki to długie cylindry, które mieszczą się wewnątrz cylindrów na bloku silnika. Zawierają one pierścienie, które uszczelniają ściany cylindra, aby zapobiec wyciekom między ruchomymi częściami w silniku. Tłoki i pierścienie tłokowe wykonane są z kombinacji materiałów, takich jak aluminium i stal. Tłok rozszerza się lub kurczy w zależności od tego, czy jest pod ciśnieniem, czy pod wysokim ciśnieniem. Kiedy tłok rozszerza się podczas sprężania (lub ściska podczas wysokiego ciśnienia), jego ruch powoduje obrót wału korbowego, co skutkuje ruchem przekazywanym przez inne części układu napędowego samochodu (takie jak przekładnie).