Zawieszenie pneumatyczne daje nam bardzo wysoki komfort jazdy. Postanowiliśmy sprawdzić, dlaczego z jego pomocą wyboiste drogi przestają nam dokuczać. Poznanie sposobu pracy pneumatyki pozwoli nam na zrozumienie zasady jej działania, a także dokonania wyboru rodzaju zawieszenia do naszego auta.
By lepiej wyjaśnić działanie tego systemu, musimy najpierw wiedzieć, jak działa standardowe zawieszenie. Otóż za kompensację drgań pochodzących od nawierzchni dbają sprężyny, których ruch jest ograniczany przez amortyzatory. Dzięki temu, po przejechaniu na przykład progu zwalniającego, auto nie buja się jeszcze przez długi czas, a jednocześnie garb na jezdni nie powoduje zbyt przykrych doświadczeń dla kierowcy i pasażerów. W przypadku zawieszenia pneumatycznego Audi A6 C6 stosuje się zamiast powyższych komponentów specjalne poduszki, które po uruchomieniu silnika są pompowane sprężonym powietrzem. Ponieważ gaz ten pozwala się sprężać, podczas przejazdu przez wyboje miechy ulegają kompresji, tak jak miałoby to miejsce przy sprężynie i amortyzatorze. Jak się okazuje, charakterystyka ściśliwości powietrza jest akurat taka, jakiej potrzebujemy do poprawnej pracy zawieszenia pojazdu.
Zależnie od tego ile powietrza zostanie wpompowane do miechów, tak twarde stanie się zawieszenie. Jednocześnie zmienia się wysokość auta, co umożliwia przejazd przez dziurawą drogę bez ryzyka uszkodzenia podwozia. Atuty zawieszenia pneumatycznego Mercedesa występującego pod nazwą Airmatic sprowadzają się – choć nie ograniczają – do ustawienia wysokości pojazdu na różnych poziomach. Wystarczy wykorzystać dźwignię we wnętrzu pojazdu.